[ Pobierz całość w formacie PDF ]
z Bogiem, dokonuj ce si poprzez ten sakrament; pokuta bowiem zmierza ostatecznie do
tego, aby my ukochali Boga i ca kowicie si Jemu powierzyli (Pawe VI).
Spowied stanowi dla wielu z nas cz st praktyk , st d te nara ona jest ona na
niebezpiecze stwo przyzwyczajenia, rutyny, formalizmu. Sakramentu pokuty nie mo emy
traktowa jak jednego z wielu wicze duchownych. Sakrament to znak dany przez samego
Chrystusa, poprzez który Bóg dotyka cz owieka w sposób rzeczywisty. Sakrament pojednania
to droga do Ojca, wyznaczona przez samego Jezusa. St d te kroczenie t drog wymaga od
nas wra liwo ci serca przepe nionego wiar .
1. Wychowanie do sakramentu pojednania
W wychowywaniu cz owieka do dojrza ej wiary brakuje cz sto rozwoju w ukazywaniu
sakramentu pokuty. Mo e najwi cej uwagi po wi ca si spowiedzi w czasie przygotowania
dziecka do pierwszej Komunii w. Jednak dziecko 9 10 letnie nie potrafi zrozumie ca ego
misterium dokonuj cego si w wykonywanych obrz dach. Wielu zatrzymuje si na tym
etapie.
Sakrament pokuty, jak wszystkie inne prawdy wiary, powinien by ukazywany ci gle na
nowo w kolejnych etapach osobowego rozwoju cz owieka: w dzieci stwie, w okresie
dojrzewania, w wieku m odzie czym, w wieku doros ym. Je eli cz owiek nie odkryje
warto ci tego sakramentu w kolejnych etapach osobowego rozwoju, to wychodz c z okresu
dzieci stwa przestanie go praktykowa uznaj c go za relikt przesz ci albo te b dzie si
ca e ycie spowiada w sposób infantylny. Ka da nowa sytuacja egzystencjalna, nowe
warunki ycia, nowe obowi zki, nowe trudno ci, nowe niebezpiecze stwa i pokusy, nowe
grzechy, wymagaj nowego podej cia do sakramentu pokuty. W nowej sytuacji yciowej
cz owiek musi jakby na nowo odkry warto i znaczenie spowiedzi wi tej. Spowied mo e
sta si ogromn pomoc w osobowym wzro cie cz owieka i przyczyni si bardzo do jego
wyrobienia wewn trznego (por. Vaticanum II, Christus Dominus).
2. Czym jest sakrament pojednania?
Winni my mie wiadomo niebezpiecze stwa traktowania sakramentu pokuty przede
wszystkim w kategoriach wy cznie prawnych. Podej cie jurydyczne do spowiedzi nie nale y
do rzadko ci.
Spowied nie jest przede wszystkim praktyk , dzi ki której mo emy uwolni si od winy,
zrzuci ci ar w asnych grzechów, wymaza brudy sumienia i w ten sposób zdoby
upragnion czysto duszy. Sakrament pokuty nie jest te tylko naprawianiem pope nionych
dów, by by w porz dku przed Bogiem.
Czym jest zatem sakrament pojednania? Jest przede wszystkim osobowym spotkaniem
mi osiernego Boga z prosz cym o przebaczenie grzesznikiem. Zrzucenie ci aru w asnych
grzechów, uwolnienie si od winy, czysto sumienia s nie tylko owocem naszego dzia ania
(wyznania grzechów, alu za nie i postanowienia poprawy), ale g ównie owocem dzia aj cego
mi osierdzia Bo ego. Ci, którzy przyst puj do sakramentu pokuty, otrzymuj od mi osierdzia
Bo ego przebaczenie zniewagi wyrz dzonej Bogu i jednocze nie dost puj pojednania
z Ko cio em (Vaticanum II, Lumen gentium). Nasze ludzkie dzia anie w sakramencie pokuty
polega na otwieraniu si na mi osierdzie Boga.
3. Podej cie jurydyczne do spowiedzi
W jurydycznym podej ciu do sakramentu pokuty Bóg traktowany jest przede wszystkim jako
Prawodawca i dzia Sprawiedliwy, który za dobre wynagradza a za z e karze. Jest to bardzo
uproszczony obraz Boga, podobny do s dziego zasiadaj cego w trybuna ach ludzkich, gdzie
nie panuje mi osierdzie, ale wierno prawu. W jurydycznym podej ciu do spowiedzi
cz owiek traktuje samego siebie jak istot poddan prawu, które go obowi zuje i z którego
rozlicza go Bóg S dzia. Grzech za w podej ciu jurydycznym, to wiadome i dobrowolne
przekroczenie przykazania Boskiego lub ko cielnego, które domaga si naprawienia.
Zasadnicz wi zi pomi dzy Bogiem a cz owiekiem jest w takim wypadku prawo oraz
nagroda lub kara przewidziana przez prawo.
W jurydycznym podej ciu sakrament pokuty jawi si przede wszystkim jako s d, w którym
grzesznik jest oskar onym a kap an s dzi w zast pstwie Pana Boga. W tym modelu nie
akcentuje si w jaki szczególny sposób mi ci i mi osierdzia Bo ego, ale przede wszystkim
zadanie wyznaczone cz owiekowi stworzeniu przez Boga Stwórc oraz prawno moraln
odpowiedzialno przed Nim.
Jurydyczne traktowanie grzechu i sakramentu pokuty akcentuje przede wszystkim zakaz
i nakaz zawarty w przykazaniach, st d te przykazania s odbierane jako normy ograniczaj ce
[ Pobierz całość w formacie PDF ]