[ Pobierz całość w formacie PDF ]
dzieÅ„ Å›wiatÅ‚o może przyczynić si¹ do powstania zdj¹cia o niezwykÅ‚ym, zÅ‚owrogim nastroju.
Rysunek 14.8 przedstawia dwa takie przykłady.
184 Część III Fotografowanie
Rysunek 14.7. Jeśli nie możesz zrobić jednego dużego zdjęcia całego miasta, zrób wiele zdjęć rzeczy,
które są dla danego miejsca charakterystyczne i czynią je wyjątkowym
Fotografowanie wielkich budynków
Wielkie budynki mogÄ… być wymagajÄ…cym obiektem zdj¹Ä‡, szczególnie w zatÅ‚oczonym
mieÅ›cie. Obiektyw szerokokÄ…tny umożliwia wykonanie z bliska zdj¹Ä‡ wi¹kszoÅ›ci bu-
dynków, ale rezultaty nie zawsze sÄ… pi¹kne, co widzimy na rysunku 14.9.
Rozdział 14. Trudne zdjęcia staną się łatwe 185
Rysunek 14.8.
Nieprzyjazna pogoda to niezwykły
i twórczy środek fotograficzny,
co widzimy na powyższych zdjęciach
Wielkich Wydm i placu św. Marka w Wenecji
Rysunek 14.9.
Obiektyw szerokokÄ…tny
może spowodować,
że budynki wyglądają
tak, jakby przewracały
się do tyłu,
co zauważalne jest
na powyższym zdjęciu
Bazyliki Zwiętego
Marka w Wenecji
Zdj¹cie na rysunku 14.9 jest dynamicznym, ale niezbyt wiernym uj¹ciem tej okazaÅ‚ej
budowli. Zostało wykonane przy użyciu obiektywu szerokokątnego. Jak dowiedzieliśmy
si¹ wczeÅ›niej, obiektyw szerokokÄ…tny musi być utrzymywany idealnie poziomo. JeÅ›li go
przechylimy co zrobiÅ‚em na tym zdj¹ciu równolegÅ‚e pionowe linie zacznÄ… zbiegać
si¹ w pewnym punkcie nad budowlÄ…, znieksztaÅ‚cajÄ…c wyrazne pionowe elementy jej fasady.
186 Część III Fotografowanie
Na szcz¹Å›cie przed bazylikÄ… rozciÄ…ga si¹ wielki plac. OdsunÄ…wszy si¹ od koÅ›cioÅ‚a, mo-
gÅ‚em użyć maÅ‚ego teleobiektywu (105 mm) i wykonaÅ‚em znacznie lepsze zdj¹cie (patrz
rysunek 14.10).
Rysunek 14.10.
Teleobiektyw
pozwala uchwycić
znacznie wierniejsze
odwzorowanie
perspektywy
jeśli jest
wystarczajÄ…co
dużo miejsca
na odsunięcie się
od budynku
Jak widać, budowla już si¹ nie przewraca, a sÅ‚ynne kopuÅ‚y i kolumny widzimy w caÅ‚ej oka-
zaÅ‚oÅ›ci. Oprócz tego, dzi¹ki teleobiektywowi z tej perspektywy uchwyciÅ‚em ludzi (i goÅ‚¹bie)
znajdujÄ…cych si¹ na placu, co dodaÅ‚o fotografii ciekawy element ludzki (i zwierz¹cy).
Lista niezbędnych i opcjonalnych akcesoriów potrzebnych
do wykonywania zdjęć krajobrazowych i podróżniczych
Niezb¹dne akcesoria:
f& oprócz aparatu i jakiejś ciekawej scenerii w zasadzie nic nie jest wymagane.
Opcjonalne akcesoria:
f& statyw (szczególnie kiedy fotografujemy wcześnie rano lub póznym popołudniem,
kiedy jest najlepsze światło),
f& adapter szerokokÄ…tny (aby wykonać duże uj¹cia najproÅ›ciej, jak można),
f& teleadapter (aby uchwycić odległe szczegóły),
f& wodoodporna torba na aparat (przydatna podczas nieuniknionych dni złej pogody),
f& filtr polaryzacyjny (aby zniwelować odblaski w oknach).
Rozdział 14. Trudne zdjęcia staną się łatwe 187
Rady i wskazówki:
f& Unikaj sztampy (tzn. sztampowych uj¹Ä‡ pocztówkowych. JeÅ›li chcesz mieć pocztówk¹,
kup sobie ją w kiosku). Próbuj ustawiać aparat pod różnymi niezwykłymi kątami
lub kadrować w niecodzienny sposób, aby zdj¹cie byÅ‚o oryginalne, wyjÄ…tkowe
Twoje.
f& Aby podkreślić pewne cechy fotografowanych obiektów, ustawiaj aparat pod małym
lub dużym kÄ…tem. W wi¹kszoÅ›ci przypadków ludzie fotografujÄ…, trzymajÄ…c aparat
na poziomie oczu. Eksperymentuj z innymi ustawieniami. Uj¹cia pod maÅ‚ym kÄ…tem
uwydatniajÄ… wysokość budowli, natomiast na uj¹ciach wykonywanych pod wi¹kszymi
kÄ…tami duże obiekty wydajÄ… si¹ maÅ‚e.
f& UżywajÄ…c obiektywu szerokokÄ…tnego, stosuj maÅ‚y otwór przysÅ‚ony, aby zwi¹kszyć
gÅ‚¹bi¹ ostroÅ›ci. To zapewni ostrość caÅ‚ego kadru. Wez pod uwag¹ fakt, że mniejsze
otwory przysÅ‚ony to dÅ‚uższy czas naÅ›wietlania, dlatego uważaj na pr¹dkość migawki
i w razie potrzeby użyj statywu.
f& Pami¹taj, że dÅ‚uższe ogniskowe i wi¹ksze otwory przysÅ‚ony zmniejszajÄ… gÅ‚¹bi¹ ostroÅ›ci.
Możesz wykorzystać ten fakt, aby wyeksponować i wyizolować interesujący szczegół
architektoniczny lub element krajobrazu.
f& Najlepszy czas na robienie zdj¹Ä‡ to wczesny ranek i pózne popoÅ‚udnie. Takie zdanie
można znalezć w każdej książce o fotografii. Zaraz przed zmierzchem lub tuż po
wschodzie sÅ‚oÅ„ca niebo emanuje mi¹kkim, Å‚agodnym Å›wiatÅ‚em. ZwiatÅ‚o rozproszone
nie powoduje powstawania cieni, co jest jednym z warunków zrobienia perfekcyjnego
zdj¹cia krajobrazowego. Podczas wschodu i zachodu sÅ‚oÅ„ce znajduje si¹ bardzo
nisko na firmamencie, tworząc podniosły lub niepokojący nastrój. Nie znaczy to,
że nie można robić dobrych zdj¹Ä‡ przez reszt¹ dnia. W poÅ‚udnie sÅ‚oÅ„ce jest bardzo
[ Pobierz całość w formacie PDF ]