[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ku trapieniu, i szkodzeniu ludziom.
I to niezdrożna, co Doktorowie piszą, jeśli przystojne miejsce szatanom naznaczone jest w
pośrzedniej krainie powietrza? Iż abowiem trzy rzeczy w szatanach upatrujemy.
Przyrodzenie, urząd, i występek. Przeto jako przyrodzeniu ich należy niebo, występkowi zaś
piekło: tak urzędowi ich, poniweważ są oprawcami i katy, dla karania złych, i ćwiczenia
dobrych należy pośrzednia kraina, żeby nas barziej nie trapili, gdyby z nami na ziemi
mieszkali, dla tegoż rzeczy według przyrodzenia stosować umieją, gdy im Pan Bóg
dopuszcza, na przykład, ogień z nieba spuścić i piorunmi bić.
Powieda Nider o jednym czarowniku pojmanym, gdy go sędzia pytał, jako sobie postępuje
w sprawowaniu gradów, i zamieszaniu powietrza, jeśli im tego dokazać nie z trudnością
przychodzi? odpowiedział: łatwo nam przychodzi grad uczynić, lecz szkodzić nim wedle woli
naszej nie możemy, dla straży Aniołów dobrych. Tym tylko szkodzimy, których Pan Bóg z
obrony swojej wypuścił. Także i tym którzy się Krzyżem Z. znaczą, nic złego uczynić nie
możemy. Tak zaś zwykliśmy sobie postępować. Naprzód słowy pewnymi Książęcia
szatańskiego w polu wzywamy, żeby którego z swoich duchów posłał, któryby od nas
naznaczonego człowieka utrapił, abo zabił. Gdy tedy szatan ktorykolwiek przydzie
ofiarujemy mu na zejściu dróg dwu, kurczę czarne, ciskając je ku górze, które gdy szatan
wezmie, czyni wolą naszę, i zaraz porusza powietrze, wszakże nie tam zawsze grady i pioruny
obraca gdzie my chcemy, ale według Boga żywiącego dopuszczenia.
Na tymże miejscu jest powieść o niejakim przednim czarowniku Staufus nazwanym, który
w powiecie Berneńskim, i miejscach przyległych mieszkając, jawnie się chwalił, iż gdyby
jeno chciał może się w oczach nieprzyjaciół swoich w mysz obrócić, i tak uść rąk ich, którym
sposobem częstokroć uchodził, z rąk głównych nieprzyjaciół swoich. Boska wszakże
sprawiedliwość, chcąc koniec uczynić złości jego sprawiła: że gdy nieprzyjaciele jego
postrzegli, iż w izbie przy oknie nieostrożnie siedział, przez okno oszczepami i mieczmi
pokłóli go, i tak dla swoich zbrodni nędznie z świata zszedł. Zostawił jednak ucznia Hoppo
nazwanego, który Stadlinowym, o którym w rozdziale szóstym wzmianka była nauczycielem
był.
Umieli ci obadwa, gdy się im podobało, trzecią część zboża, abo siana, bądz też
czegokolwiek inszego, z sąsiedzkiej roli, gdy żaden nie widział, naswoją własną rolę
przenieść, grady srogie i pioruny z błyskaniem niezwyczajne sprawować, przed oczyna
rodziców dziatki małe przy wodzie biegające w wodę wtrącać, jakoby nikt niepostrzegł,
niepłodność w ludziach i w bydle czynić, rzeczy tajemne inszym objawiać, w majętności i
zdrowiu sposobami jakimikolwiek szkodzić, piorunem podczas kogo się im podobało zabić, i
inszych wiele szkodliwych rzeczy czynić, gdy im tego Pan Bóg dopuszczał.
Te też rzeczy którycheśmy sami doświadczyli przypomnieć tu nie wadzi. W Biskupstwie
Konstantyńskim od miasta Rawenspurgu mil dwadzieścia ośm niemieckich ku Saltzburgu,
czasu jednego grad tak wielki był, że wszytkie zboża, owoce, i winnice wszerz na milę
wniwecz obrócił, a był to rok żyzny jaki od dawnego czasu nie był. Która rzecz gdy się
ogłosiła i dla narzekania ludzkiego inquisicią potrzeba było czynić, ponieważ wszyscy Aa to
się zgadzali, że się to przez czary stało. Gdy urząd miejski zezwolił, dwie Niedzieli całe
według opisania prawa inquisicja abo opyt o czarownicach czyniliśmy. Nalazły się tedy
między inszymi dwie barzo podejrzane aczkolwiek i inszych było niemało, imię jednej było
Agnieszka łaziebniczka, a drugiej Anna z Mindelhein które pojmawszy dano do osobnego
więzienia, także jedna o drugiej nie wiedziała, nazajutrz rano Burmistrz człowiek w wierze
żarliwy, przy obeczności radziec i pisarza łaziebniczkę kazał dać na probę, i choć pewnie
miała przy sobie czary, które milczenie sprawują, czego zawsze sędziom przestrzegać trzeba,
dla tego iż z razu nie po białogłowsku, ale jako mąż serdecznie o niewinności swojej
powiedała i za sprawą Boga wszechmogącego, żeby taki występek nie uszedł przez karania:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]