[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wania uniwersalnej skali osiàgni´ç, która pozwoli na umiejscowienie za"oÝonych w programach naucza-
nia poszczególnych krajów cz"onkowskich poziomów kompetencji dla poszczególnych sprawnoÊci
(Modern Languages: Learning, Teaching, Assessment. A Common European Framework of reference.
Modern Languages. Council for Cultural Co-operation. Education committee, Draft 2, March 1997).
Skal´ t´ wykorzystujemy oceniajàc osiàgni´cia uczniów polskiego liceum.
Zak"adamy, Ýe w momencie zako’czenia nauki w liceum ucze’ rozpoczynajàcy nauczanie j´zyka an-
gielskiego osiàgnie po zako’czonym kursie w liceum poziom kompetencji zbliÝony do za"oÝe’ poziomu
Waystage 1990 (J.A. van Ek, J. Trim). Wspomniany dokument jest adresowany do twórców programów,
materia"ów nauczania i w"adz oÊwiatowych. Poziom Waystage charakteryzuje uÝytkownika j´zyka, któ-
ry jest w stanie komunikowaç si´ w sytuacjach rutynowych, wymieniaç informacje na znany sobie temat,
jednakÝe nie bez pewnego wysi"ku a takÝe pomocy ze strony interlokutora.
ZróÝnicowane wczeÊniejsze i aktualne kontakty uczniów z uÝytkownikami j´zyka angielskiego (od
ca"kowitego ich braku po cz´ste spotkania, wynikajàce z prywatnych lekcji lub s"uÝbowych i towarzy-
skich powiàza’ rodziców) mogà mieç wp"yw na osiàgni´cia indywidualnych uczniów.
Dlatego teÝ rozpoczynajàc nauczanie naleÝy dok"adnie zdiagnozowaç uczniów. RzadkoÊcià juÝ dzi-
siaj jest klasa, zw"aszcza na czwartym etapie nauczania, w której uczniowie nigdy nie mieli kontaktu z j´-
zykiem angielskim. Przedstawiajàc w tym rozdziale list´ sprawnoÊci, którymi powinien umieç wykazaç
si´ ucze’ po zako’czeniu poszczególnych faz kursu, a takÝe zamieszczajàc przyk"ady tekstów i çwicze’
odpowiadajàcych tym sprawnoÊciom, wprowadzono dwa poziomy nauczania (I, II), podobnie jak to ma
miejsce w cytowanych dokumentach europejskich. Poziom I stanowi absolutne minimum. MoÝe byç ono
zrealizowane przez kaÝdego ucznia, u którego nie nastàpi"o istotne zak"ócenie procesu edukacyjnego.
Poziom II b´dzie charakteryzowaç uczniów, którzy mieli juÝ wczeÊniej kontakt z j´zykiem angielskim.
Dla demonstracji standardów osiàgni´ç w I i II fazie wykorzystano kursy przygotowane przez
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne: Interaction Beginner i Open-Mind Pre-Intermediate.
Faza I
Po dwu latach nauki ucze’ powinien opanowaç cztery podstawowe sprawnoÊci j´zykowe w wymienio-
nym poniÝej zakresie:
a) SprawnoÊci receptywne
S"uchani e
Ucze’:
jest w stanie wykazaç si´ zrozumieniem polece’ zwiàzanych z dzia"aniem klasy i szko"y, a takÝe rozu-
mie krótkie stwierdzenia i pytania zwiàzane z tematami dotyczàcymi jego osoby;
rozumie komunikat wypowiedziany w sytuacji braku zewn´trznych zak"óce’ (ha"asu, nak"adania si´
równoczesnych wypowiedzi), w kontakcie bezpoÊrednim z drugà osobà lub z nagrania dobrej jakoÊci;
moÝe potrzebowaç powtórzenia komunikatu lub uzupe"nienia go gestem;
jest w stanie zrozumieç krótkie historyjki, zw"aszcza gdy towarzyszy temu demonstracja (np. ilustracje).
www.wsip.com.pl 25
Czytani e
Ucze’:
jest w stanie wykazaç si´ zrozumieniem krótkich zwartych historyjek, zw"aszcza gdy towarzyszy im
ilustracja oraz gdy dotyczà znanego mu kontekstu;
potrafi korzystaç z podr´cznika, gramatyki i s"ownika dwuj´zycznego, a takÝe lektury np. Penguin
Readers z poziomu Beginner;
jest w stanie g"oÊno przeczytaç znany sobie tekst.
b) SprawnoÊci produktywne
Mówi eni e
Ucze’:
jest w stanie w miar´ p"ynnie i poprawnie powtórzyç wyuczony tekst, np. swojà rol´ w dialogu lub
inscenizacji;
potrafi w sposób prosty i niepe"ny poinformowaç o swoich potrzebach, opiniach, spostrzeÝeniach;
umie streÊciç przeczytany tekst, choç jego wypowiedê nie musi byç w pe"ni poprawna.
Pi sani e
Ucze’:
potrafi wpisaç brakujàce s"owa i zwroty do otrzymanych prostych tekstów (a takÝe prostych formula-
rzy osobowych);
umie pisemnie odpowiedzieç na zadanie mu pytania;
jest w stanie napisaç polecenia i zwroty wykorzystywane w komunikacji klasowej. (MoÝe jednak po-
pe"niaç b"´dy w pisowni);
potrafi napisaç kartk´ lub krótki nieformalny list;
umie napisaç krótkà historyjk´ (5 10 zda’) na temat, który by" przedmiotem çwicze’ ustnych.
Przyk"adowe çwiczenia wykorzystujàce obok receptywnych, równieÝ produktywne
sprawnoÊci komunikacyjne
Na podstawie: P. Paw"owska i M. Witak, Interaction Beginner, Warszawa: WSiP.
POZIOM I
1. Po wys"uchaniu tekstu ucze’ ocenia:
True or false?
Prawda czy fa"sz? True /False
1. Jacek s father is a chemist. T/F
2. Bill s father is also a chemist. T/F
3. Bill s mother is an accountant. T/F
4. Jacek s parents work together. T/F
5. Bill s mother often travels on business. T/F
6. Bill s father enjoys going on business trips. T/F
7. Bill s mother gets home before 8. T/F
Tekst nagrania:
My father is a lawyer
Jacek and Bill talk about their parents.
Jacek: My father is a chemist.
Bill: Where does he work?
Jacek: He has got a big pharmacy in Warsaw.
26
Bill: You mean a chemist s shop?
Jacek: That s right. What does your father do?
Bill: He s a lawyer.
Jacek: And your mother? Is she a lawyer, too?
Bill: Oh, no. She s an accountant and she works for Barclays Bank.
Jacek: Does she often travel on business?
Bill: No, she doesn t, but my dad does. Mum hates business trips whereas dad loves them.
Jacek: Both your parents must be very busy people.
Bill: Yes, they are. But mum spends more time at work than dad. She never gets back home before
8 p.m.
Jacek: My mum is a chemist like my dad. They work together but when dad is at work mum is at home.
Bill: Good for you. You never come back home to an empty house.
2. Rozmowa w parach:
Act short dialogues. Ask about: a bank, a post office, a police station, a taxi-rank.
Odegraj krótkie dialogi.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]