[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Testamentu pochodzi z tego samego zródła. Z całą jednak pewnością piramida Cheopsa, której
wymiary odpowiadają mitycznej Zwiątyni Salomona, jak podaje profesor Piazzi Smith, nie jest
pózniejsza niż księgi Mojżesza! Jeśli zatem występuje tak wielka zbieżność, identyczność nawet, to
musi ona być przypisana służalczemu kopiowaniu przez %7łydów, a nie Egipcjan. Hebrajskie znaki, a
nawet ich wymowa, nie są oryginalne zostały zapożyczone od Egipcjan, u których Mojżesz zdobył
swoje wykształcenie i wiedzę; od Koptów, przypuszczalnych współplemieńców, o ile nie przodków,
Fenicjan; od Hy-ksosów, których Flawiusz uważa za przodków Hebrajczyków. No tak, ale kim są
owi hyksoscy pasterze? Kim są ci Egipcjanie? Historia nic nie wie na ten temat i dopuszcza różne
hipotezy i teorie, wynikające z głębin stosownej wiedzy jej historyków. Bunsen powiada, iż:
Khamizm lub starzy Koptowie pochodzą z zachodniej Azji i posiadają niektóre semickie cechy,
czym dowodzą prymitywnego pochodzenia od wspólnego przodka: aryjskiej lub semickiej rasy,
oznacza to zarazem wielkie wydarzenia w Egipcie dziewięć tysięcy lat przed narodzeniem
Chrystusa.
Faktem jest, że w archaicznym ezoteryzmie i aryjskiej myśli odnajdujemy wspaniałą filozofię,
natomiast w hebrajskich zapiskach widnieją najdziwniejsze pomysły, apoteozujące falliczne
nabożeństwa i płciową teogonię. Można stwierdzić na podstawie hinduskich pism ezoterycznych,
że aryjczycy nigdy nie opierali swojej religii tylko na bazie fizjologicznych symboli, tak jak czynili to
starożytni hebrajczycy. Teksty te także są zaciemnione, pogmatwane, co wykazuje ich wewnętrzną
file:///D|/eBooks/Ebooks/Duchowosc_Religia/Blawats...na%20-%20Doktryna%20tajemna%201%20i%202/194-07.htm (6 of 18) [07-May-11 4:08:45 PM]
B/194: H.Bławatska - Doktryna Tajemna, tom 1&2
sprzeczność; różne objaśnienia można spotkać prawie w każdej Puranie i epickich poematach.
Jeżeli jednak zostaną one odczytane ezoterycznie, okaże się, iż wszystkie mają tożsamy sens.
Jeden z opisów wylicza siedem światów, wykluczając niższe światy, których również jest siedem.
Tych czternaście wyższych i niższych światów nie ma niczego wspólnego z klasyfikacją
Siedmiorakiego Aańcucha i przynależą do czysto eterycznych, niewidocznych światów. Wystarczy
teraz wykazać, iż są one rozmyślnie przytaczane, jakby przynależały do owego łańcucha. Drugie
wyliczanie określa te siedem światów Ziemia, nieboskłon, niebo, średni rejon, miejsce rodzenia,
Zwiątynia Błogosławionych i Zwiątynia Prawdy wystarczy teraz wstawić Synów Brahmy do
szóstego oddziału i stwierdzić, że piąty lub Dżnana Loka jest tym, w którym zwierzęta, unicestwione
w ogólnym pożarze, rodzą się ponownie.
Niewiele prawdziwych ezoterycznych nauk zostało danych w tych częściach o symbolizmie. Ten,
kto jest należycie przygotowany, zrozumie ukryty sens...
3. On jest ich Duchem Przewodniczącym i Prowadzącym. Kiedy zaczyna pracę, oddziela iskry od
Niższych Królestw (mineralne atomy), które pływają i radują się w ich błyszczących mieszkaniach
(gazo we chmury), i tworzy z nich Zarodki Koła. Umieszcza je w Sześciu kierunkach Przestrzeni, a
Jedno kładzie w środek Zrodkowego Koła.
Kola, jak już zostało wcześniej powiedziane, są centrami siły, wokół których prymordialne
(pierwotne) kosmiczne materie ulegają rozszerzeniu i przechodzą przez wszystkie sześć stanów
zespolenia; następnie stają się kuliste i kończą, będąc przemienione w kuliste ciała i sfery. Jedno z
podstawowych twierdzeń ezoterycznej kosmogonii podaje, iż podczas kalp życia (lub eonów) ruch,
który w okresach spoczynku pulsuje i drga w każdym drzemiącym atomie, przejawia wzrostową
tendencję do wirowego ruchu, od pierwszego przebudzenia się wszechświata aż do Nowego Dnia.
Bóstwo staje się Wichrem. Może jednak paść pytanie, które i ja postawiłam: Czy ktoś może
stwierdzić różnice w owym ruchu przecież cała Natura zostaje zmniejszona do jej początkowej
esencji, pierwotnej istoty, a w związku z tym nikt, nawet Dhyani-Czochany, przebywający w
nirwanie, nie mogą tego widzieć? Jedna jest tylko odpowiedz: W Naturze wszystko należy osądzać
przez analogię. Chociaż Najwyższe Bóstwa (Archanioły lub Dhyani-Buddhy) nie są zdolne
przeniknąć misteriów, znajdujących się daleko poza naszym systemem pianę , tarnym i
widzialnym kosmosem, to jednak w starożytności istnieli wielcy jasnowidze i prorocy, którzy byli
zdolni pojąć, zrozumieć tajemnicę Dechu i Ruchu, kiedy systemy światów odpoczywały, pogrążone
w okresowym śnie. Koła również są nazywane Potae ruchome koła niebiańskich ciał,
współdziałających w tworzeniu światów jeśli znaczenie odnosi się do ożywiających pryncypiów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]